*phishing – obținerea unor date confidențiale, cum ar fi date de acces pentru aplicații de tip bancar, aplicații de comerț electronic (ca eBay sau PayPal) sau informații referitoare la carduri de credit, folosind tehnici de manipulare a datelor identității unei persoane sau a unei instituții;
*scamming – obţinerea bani prin inducerea în eroare, pe baza identităţilor false, fotografiilor false, documentelor false şi a oricăror alte informaţii false ce pot contribui la bunul mers al faptei de manipulare a necunoscătorilor (adrese, numere de telefon inexistente etc.);
*extorsion/șantaj – obținerea de bani prin intermediul mesajelor/mailurilor care amenință utilizatorul cu publicarea diferitor date sau ștergerea lor în cazul în care nu virează o anumită sumă;
*carding – utilizarea neautorizată a cardului de credit a unei victime, contul bancar sau alte informaţii financiare. Alte date valoroase sunt considerate informaţiile asociate lui PayPal, Uber şi Netflix, ce pot fi utilizate pentru spălare de bani. Imediat după ce hackerul obţine informaţiile dorite, el/ea încearcă să le utilizeze pentru achiziţii ilegale sau să utilizeze forumuri de carding, website-uri maliţioase, şi alte puncte de distribuţie pentru a-l vinde;
*acces neautorizat în sisteme sau rețele prin diferite metode (vulnerabilități, bruteforce, inginerie socială, viruși etc) cu diferite scopuri (furtul de date bancare, acces pe conturi personale, furtul datelor, folosirea echipamentului în mod neautorizat – minare de criptomonee, spionaj, criptare, C&C etc);
*indisponibilizarea unei rețele/sistem – DoS/DDoS – atacul unui sistem/rețele prin diferite metode cu scopul de a indisponibiliza (a opri accesul utilizatorilor) către sistemul/rețeaua respectiva;
Acesta secțiune cuprinde modificarea şi completarea unor acte normative, publicate în Monitorul Oficial cu numărul 545 din 20 iulie 2016. Astfel, au fost revizuite următoarele secțiuni de legislație:
Demersurile necesare în cazul unei infracțiuni de tipul:
> Criminalitate informatică: completarea unei plângeri tipizate în care să se specifice tipul infracțiunii ( * ) către Poliția Română ce poate fi descărcată aici. Plângerea poate fi făcută şi oral, situaţie în care conţinutul acesteia se consemnează într-un proces verbal de către cel care o primeşte. Această se va depune / realiza la cea mai apropiată unitate de poliție. Este necesară imediata anuntare a gestionarului contului / băncii emitente a cardului de credit / debit pentru blocarea transferului și restituirea banilor.
> Infracțiune înfăptuită la o achiziție online: completarea unei plângeri tipizate de tipul celei din categoria Criminalitate Informatică către Poliția Română și completarea unei sesizări / reclamații la sediile Comisariatelor Regionale / Județene pentru Protecția Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului / Orașului ( X ) , unde X este numele teritoriului în care își desfasoară activitatea operatorul economic reclamat. De asemenea plângerea poate fi înfăptuită în format electronic conform anpc.gov.ro . Pentru mai multe detalii referitoare la depunerea reclamațiilor / formularul de sesizare online aceseaza: anpc.gov.ro/reclamație .
> Date cu caracter personal: completarea și transmiterea unei plângeri conform condițiilor impuse de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal în secțiunea Plângeri GDPR .
> Drepturi de autor: titularii drepturilor recunoscute și protejate prin prezența lege pot solicită instanțelor de judecată sau altor organisme competențe, după caz, recunoașterea drepturilor lor și constatarea încălcării acestora și pot pretinde acordarea de despăgubiri pentru repararea prejudiciului cauzat.
> Plăți electronice: completarea unei plângeri tipizate de tipul celei din categoria Criminalitate Informatică către Poliția Română, precum și anunțarea imediată a societății / băncii detinatoare a contului / emitente a cardului de credit / debit pentru blocarea transferului și restituirea banilor.
Cui ne adresăm în cazul în care suntem supuși unei infracțiuni pe internet:
> Poliția Română : în cazul în care ai fost supus unei infracțiuni prin intermediul unui anunț fals (Exemplu: Anunț de cazare pe OLX) sau ai fost supus unei acțiuni de *phising, *scamming, *șantaj, *indisponibilizare sau *carding.
( * ) A se vedea explicația în cele menționate anterior.
> CERT.ro : în cazul în care ai fost supus unei infracțiuni cibernetice (Exemplu: suport tehnic fals în numele unei companii furnizor de tehnologie cum ar fi: Microsoft, Adobe, etc.)
> ANPC: în cazul în care ți-a fost comercializat un produs necorespunzător (online) și nu reușești să îl inapoiezi firmei în vigoare sau magazinul nu există și comanda ta nu va ajunge la tine.
> Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal : în cazul în care ai fost supus unei infracțiuni ce implică date cu caracter personal.